دوره آنلاین به دوره آموزشی و وبیناری در سایت کانکتیم گفته میشود که طرح درس استاد برای بیش از 4 جلسه تنظیمشده باشد. در این دوره یک درس بهطور کامل میتواند تدریس شود. درحالیکه در وبینار یک مبحث درسی که به مدت 2 ساعت است تدریس خواهد شد. همه درسهایی که امکان تدریس آنها در حالت عادی کلاس امکانپذیر است، نیز میتواند در دوره آنلاین تدریس شود. درسها در دستههای موسیقی، تجارت مالی و سرمایهگذاری، کسبوکار و مدیریت، زبانهای خارجی و موسیقی خواهند بود.
مقدمات تشکیل وبینار و دوره آنلاین
چه برای تشکیل یک وبینار چه برای تشکیل یک دوره آنلاین پیش از هر کاری شما نیاز به یک محیط کاری ساکت، میکروفونی مناسب که بهتر است قابلیت حذف صدای اطراف را داشته باشید، کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ دارید. البته اینها تجهیزات مورد نیاز هستند. در بخش ارائه نیز لازم است فایل ارائهای مربوط به هر جلسه طراحی کرده و سایر موارد و محتواهای آموزشی را جهت انتقال بهتر مطالب به شرکتکنندگان تنظیم کنید. خوب است بدانید که فضای دوره انلاین برای مدرسین نا محدود بوده و آنها میتوانند فایلهای آموزشی خود را در فرمتهای مختلف تصویر، ویدیو یا فایل ارائه در سیستم آپلود کنند.
ایجاد یک دوره آنلاین
برای ایجاد دوره آنلاین باید وارد بخش آموزش از پروفایل خود شوید و بر روی گزینه ایجاد دوره آنلاین کلیک کنید. درواقع مراحل ایجاد دوره آنلاین به مانند ایجاد وبینار است با این تفاوت که در این دوره مدرس امکان درج آزمون را خواهد داشت.
شما میتوانید این مرحله را توسط آکادمی شبکه کانکتیم آموزش ببینید و خودتان نسبت به ایجاد آن و انجام تمام کارها اقدام کنید یا اینکه اطلاعات مورد نیاز را به پشتیبان دوره بسپارید تا کارها برایتان در سریعترین زمان ممکن پیش ازبرگزار کلاس انجام شود.
راهنمای مدرسین
بعد از اینکه وارد بخش آموزش از حساب کاربری خود شدید و به دوره آنلاین رفتید و دوره آنلاین موردنظر را برای ویرایش انتخاب کردید یا در مرحله ایجاد دوره آنلاین هستید، بخشی به نام جزئیات را مشاهده خواهید کرد. در این بخش شما میتوانید شاگردان هدف خود را مشخص کنید. همچنین به یاد داشته باشید اگر کلاس مجازی شما پیشنیاز دارد، حتما در بخش پیشنیاز مورد نظر را بیان کنید. انتخاب سطح دوره آنلاین نیز کار دیگری است که بهعنوان مدرس باید انجام دهید. همچنین میتوانید توضیحی بر کلاس خود که درواقع میتواند چکیدهای مختصر از دوره است را بیان کنید. بعد از انجام همه این کارها در نهایت دکمه ذخیره را برگزینید.
بعد از درج اطلاعات پایه و جزئیات مربوط به دوره آنلاین به یاد داشته باشید که فایل محتوای درسی خود را در اختیار پشتیبان قرار دهید یا اینکه روز کلاس آن را در پنل یادگیری آپلود منید.
برای اینکه وبینار ما در صفحه وبینارهای سایت متمایز از سایرین باشد، باید تصویری داشته باشد. میتوانید تصویر مربوط به وبینار خود را زمانی که وارد حساب کاربری شدید از بخش آموزش و بعد قسمت مالتی مدیا وارد کنید. توجه داشته باشید که اندازه تصویر باید 450×300 پیکسل بوده و تصویر موردنظرتان میبایست به فرمتهای jpg، .jpeg، .gif، .png، .bmp باشد. اگر تصویر را در کامپیوتر آماده دارید، بر روی دکمه بارگذاری از روی کامپیوتر کلیک کرده و دکمه Browse را برگزینید و زمانی که تصویر را در پیشنمایش مشاهده کردید باید گزینه ذخیره را نیز کلیک کنید.
همچنین شما میتوانید تصویر را اگر در فضای اینترنت دارید نیز وارد سایت کنید. بهاینترتیب که باید در ابتدا گزینه دانلود از اینترنت را انتخاب کرده و آدرس تصویر را در کادر پایینی وارد کنید و طبق آنچه که گفته شد در نهایت دکمه ذخیره را کلیک کنید.
ناگفته نماند میتوانید ویدیوی معرفی نیز بر روی دوره آنلاین خود قرار دهید. ویدیوها از یوتیوب، کامپیوتر و فایل سنتر قابل آپلود هستند. پیشنهاد ما این است که از ویدیوی ذخیره شده بر روی کامپیوتر خود استفاده کنید. از آنجایی که یوتیوب فیلتر است و باید در زمان استفاده از فیلتر شکن استفاده کنید و مشکلاتی نیز متعاقبا ممکن است ایجاد شود، پس بهتر است ویدیو را از کامپیوتر خود آپلود کنید.
زمانی که دوره آنلاینی را بعد از وارد کردن نام ایجاد میکنید یا با ورود به پروفایل کاربری قسمت آموزش دوره آنلاین موردنظر را ویرایش میکنید، در ردیف دوم اطلاعات قابل ویرایش دکمهای با عنوان محتوای دوره را مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی این گزینه میتوانید عنوان فصلها و بخشهای مورد نظر خود را وارد کنید. بر روی دکمه فصل + بخش کلیک کنید. کادری باز میشود که باید عنوان فصل را وارد کرده و تایید کنید. حالا از شما خواسته میشود تا بخشهای این فصل را اضافه کنید. این کار را تا انتهای محتوای آموزشی خود با توجه به تعداد فصلهایی که دارید، ادامه دهید.
بخش حریم شخصی در قسمت آموزش و دوره آنلاین مورد نظرتان برای این کار در نظر گرفتهشده است. در اینجا میتوانید دوره را عمومی یا خصوصی اعلام کنید. در صورتی که خصوصی باشد، تنها شاگردانی که ثبت نام شدهاند میتوانند در کلاس شرکت داشته باشند.
در زمان ایجاد دوره آنلاین یا ویرایش آن گزینهای به نام قیمت را مشاهده میکنید. با کلیک بر روی آن میتوانید رایگان یا غیر رایگان بودن جلسه را انتخاب کنید. در صورت انتخاب گزینه غیر رایگان باید قیمت شرکت در جلسه را مشخص کرده و در صورت تمایل کد تخفیفی نیز تعریف کنید. بعد میزان تخفیف را در بخش میزان تخفیف (درصد) وارد کنید و در نهایت برای تایید دکمه ذخیره را بزنید.
روش اضافه کردن شاگرد به کلاس
زمانی که دوره آنلاینی را ایجاد کردید میتوانید به قسمت ویرایش اطلاعات دوره آنلاین بروید یا اینکه در مرحله ایجاد دوره آنلاین بعد از وارد کردن اطلاعات پایه به بخش اعضا بروید. در این بخش روشهای مختلفی برای افزودن شاگردان به وبینار وجود دارد. یکی از روشها این است که بهصورت دستی آنها را وارد کنید. برای وارد کردن بهصورت دستی لازم است اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، و شماره موبایل شاگردان را داشته باشید. اطلاعات را وارد کرده و بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید. یک روش دیگر استفاده از فایل اکسل است. در فایل اکسل هم لازم است فیلدهای نام، نام خانوادگی و شماره تماس افراد در یک Sheet به نام Students وجود داشته باشند.
بعد از اینکه بهدرستی همه شاگردان خود را به سایت اضافه کردید میتوانید از طریق گزینه لیست دانش آموزان اضافهشده به دوره آنلاین، فهرست شاگردانی که در کلاس حضور خواهند داشت را پایین مشاهده کنید.
راهنمای تعریف آزمون در دوره آنلاین
آزمونها هم میتوانند به صورت تشریحی و هم به صورت گزینهای تعریف شوند. برای تعریف آزمون در بخش ویرایش یا ایجاد در دوره آنلاین خود گزینهای به نام درج آزمون را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید. در این قسمت عنوان آزمون را وارد کرده، نوع آن را که میتواند تشریحی یا گزینهای باشد را برگزینید و مدت زمان پاسخگویی را در کادر پایین آن وارد کنید. بعد از تایید آزمون شما ایجاد خواهد شد. حالا با استفاده از دکمه درج سوالات در پایین آزمون ایجاد شده میتوانید سوالات را وارد کنید. خوب است بدانید سوالات قابلیت حذف یا ویرایش را نیز دارند.
امکانات دوره آنلاین
در دورههای آنلاین مدرس به امکاناتی مانند نمایشگر، امکان به اشتراک گذاری محتوای وبینار یا دوره آنلاین و به اشتراک گذاری صدا دسترسی خواهد داشت. همچنین شرکت کنندگان و استاد میتوانند ارتباط مستقیم تصویری یا صوتی نیز با هم داشته باشید. علاوه بر اینها به اشتراکگذاری دسکتاپ، امکان استفاده از ویژگی تخته سیاه، پخش ویدیوی خارجی، ضبط صدا، نظر سنجی آنلاین، قابلیت اجرا روی موبایل و امکان استفاده از چت باکس نیز از دیگر امکاناتی است که از سوی شبکه کانکتیم در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
شرکت کنندگان بهطور کلی میتوانند در برگزاری همایشها، جلسات، ویزیت دکتر با بیمار، جلسات مشاوره، جلسات پرسش و پاسخ، معرفی محصولات و آموزش کاربردی و یادگیری و تدریس از امکانات شبکه کانکتیم استفاده کنند.
نکات مهم در رابطه با استفاده از دوره آنلاین یا وبینار
یکی از مشکلات شایع در کلاسهای وبینار ممکن است سرعت پایین اینترنت کاربران باشد. برای این کار کاربران باید توجه داشته باشند که اگر از لپ تاپ برای آموزش استفاده میکنند سعی کنند تا تب های محدودی را در روی مرورگر به حالت باز داشته باشند. همچنین در موبایل باید حواسشان به برنامههای پس زمینه نیز باشد.
توجه داشته باشید برای بهرهوری بیشتر و استفاده راحتتر فیلتر شکن خود را خاموش کنید تا با افت سرعت یا مشکلات احتمالی دیگر مواجه نشوید.
اگر احساس کردید یا به شما اطلاع دادند که صدای کیفیت لازم را ندارد، میتوانید یک بار صفحه خود را رفرش کنید. (کلید F5 را فشار دهید) یا اینکه بلندگوی یا هدفون خود را از نظر سالم بودن بررسی کنید. البته در بیشتر موارد مشکل با رفرش کردن برطرف خواهد شد.
هر دورهای که در آن شرکت داشتهاید چه بهصورت مدرس یا شرکت کننده میتوانید ویدیوی آن را بعد از اتمام کلاس مشاهده کنید. کافی است وارد وبسایت شوید. سمت چپ بالا دکمه ورود را کلیک کنید. با شماره موبایل و کلمه عبوری که دارید وارد پنل خودتان شوید. حالا به بخش یادگیری ها بروید. حالا به بخش یادگیری ها بروید. در اینجا وبینارهایی را که شرکت کردهاید را مشاهده خواهید کرد. میتوانید روی وبینار رفته و مشاهده وبینار را کلیک کنید. وارد صفحه دیگری میشوید. در برگه آرشیو پایین تصویر وبینار میتوانید درسهایی از آن وبینار را که شرکت داشتهاید را مشاهده کنید.
در تمام مدت برگزاری وبینار و جلسه آنلاین شما میتوانید تعامل مستقیم با مدرس چه از طریق به اشتراک گذاری اسکرین یا چه از طریق صدا داشته باشید.